
01 of 04

02 of 04

03 of 04

04 of 04
Επιμέλεια | Ελίνα Κουντούρη, Διευθύντρια, ΝΕΟΝ
Η Νότια Κλιτύς της Ακρόπολης αποτέλεσε από νωρίς πόλο έλξης για τους κατοίκους της Αθήνας λόγω της μορφολογίας του εδάφους της και της φυσικής προστασίας που τους παρείχε, καθώς και της ύπαρξης πηγών με πόσιμο νερό. Από τους αρχαϊκούς χρόνους και για πολλούς αιώνες, η ανέγερση στη νότια πλευρά της Ακρόπολης σημαντικών ιερών και θεατρικών οικοδομημάτων της προσέδωσαν μεγάλη θρησκευτική, πολιτιστική και πνευματική σημασία.
Η αρχαϊκή κρήνη όπου αργότερα ιδρύθηκε το Ασκληπιείο και ο αρχαϊκός ναός του Διονύσου στο Ιερό του Διονύσου Ελευθερέως αποτελούν τα πρώτα βεβαιωμένα οικοδομήματα της αρχαϊκής περιόδου στη Νότια Κλιτύ. Σύγχρονη του ναού (β΄ μισό 6ου αι. π.Χ.) ήταν η διαμόρφωση ενός κυκλικού χώρου βόρεια του, για την τέλεση του λατρευτικού χορού προς τιμήν του θεού. Στη θέση αυτή εξελίχθηκε το Θέατρο του Διονύσου, το θέατρο όπου «διδάχθηκαν» τα έργα των μεγάλων δραματουργών της αρχαιότητας.
Γύρω στο 330 π.Χ., επί άρχοντος Λυκούργου, το Ιερό και το Θέατρο του Διονύσου, στο ανατολικό τμήμα της Νότιας Κλιτύος, γνώρισαν την πλήρη διαμόρφωσή τους. Στην περίοδο αυτή πιθανότατα ανάγονται ο Νεότερος Ναός του Διονύσου, με τον βωμό στα ανατολικά του, καθώς και η λεγόμενη Δωρική στοά στο βόρειο τμήμα του Ιερού. Την ίδια εποχή το θέατρο απέκτησε μνημειακές διαστάσεις και μορφή. Κατασκευάστηκε εξ’ολοκλήρου λίθινο και επεκτάθηκε μέχρι τη ρίζα του βράχου της Ακρόπολης, ενσωματώνοντας στο σχέδιό του τον Περίπατο, τον περιμετρικό δρόμο του λόφου.
Περισσότερες πληροφορίες για τη Νότια Κλιτύ της Ακρόπολης Αθηνών εδώ.
Ο Οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει το έργο του Richard Long Athens Slate Line, ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Land Art.
Η έκθεση παρουσιάζεται στον Περίπατο που οδηγεί στο Ιερό Διονύσου Ελευθερέως στη Νότια Κλιτύ της Ακρόπολης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός. Για μια ακόμα φορά, ο ΝΕΟΝ ενεργοποιεί έναν αρχαιολογικό χώρο σε συνάρτηση με τη σύγχρονη τέχνη.
Ο Richard Long, γεννημένος το 1945 στο Μπρίστολ, Αγγλία, συνδέθηκε με την εμφάνιση του ρεύματος Land Art στη Βρετανία στη δεκαετία του 1960. Κεντρικό ρόλο στο έργο του κατέχει το βάδισμα, και έχει πραγματοποιήσει αμέτρητους περιπάτους σε όλο τον κόσμο. Αντλώντας έμπνευση από τις διεργασίες της φύσης και τα οργανικά υλικά, τα πρωτοποριακά έργα του επιχειρούν να μιμηθούν την εμπειρία της φύσης. Τα γλυπτά του συνήθως έχουν τη μορφή γεωμετρικών σχημάτων (κύκλων, γραμμών, ελλείψεων και σπειρών) και συχνά αποτελούνται από υλικά αυτόχθονα στον τόπο όπου δημιουργούνται.
Το συγκεκριμένο έργο, Athens Slate Line (1984), αποτελείται από μεμονωμένα κομμάτια σχιστόλιθου που συναρμολογήθηκαν στο σχήμα μιας γραμμής. Το γραμμικό σχήμα του λειτουργεί σαν ένα μονοπάτι, παραπέμποντας στη διαλογιστική φύση του βαδίσματος. Οι περίπατοι συνδυάζουν τη φυσική αντοχή με τις αρχές της τάξης, της δράσης και της ιδέας, προτείνοντας ένα νέο τρόπο θέασης της ευρύτερης περιοχής του θεάτρου.
Η γραμμή βρίσκεται στον πυρήνα της καλλιτεχνικής πρακτικής του Long. Πρωτοεμφανίστηκε στο σημαντικό έργο του A Line Made by Walking, 1967, στη διάρκεια των σπουδών του στο Saint Martin’s School of Art. Δημιούργησε το έργο πατώντας επανειλημμένα στο ίδιο μονοπάτι σε ένα λιβάδι στο Γουίλτσαΐρ.
Περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική εγκατάσταση Athens Slate Line εδώ.
Installation Views | Φωτογραφίες © Φάνης Καφαντάρης | Ευγενική παραχώρηση NEON και ο καλλιτέχνης